نکته ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که برای کسب نتیجه بهتر از عمل جراحی بینی و همچنین آسان نمودن دوران نقاهت پس از آن ، رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی را جدی گرفته و به آن ها عمل نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی که باید آن ها را رعایت کنید !

  • از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی بینی می توان به نوع تغذیه بعد از عمل بینی اشاره نمود. شخصی که جراحی بینی انجام داده است باید بداند خوردن نمک میزان ورم های صورت را بیشتر می کند بنابراین باید تا حد امکان مصرف ید را کاهش دهید.
  • از طرفی تا 4 روز اول میل نمودن غذاهای سفت که نیاز به جویدن دارند جایز نمی باشد. پیشنهاد می گردد در این مدت فقط از غذاهای نرم و آبکی مثل سوپ ، فرنی ، آبمیوه و غیره استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای داغ نیز باید پرهیز نمایید.
  • استفاده از نی برای نوشیدن مایعات توصیه نمی گردد زیرا مکیدن به بینی فشار می آورد.
  • تورم و کبودی اطراف چشم از عوارض شایع پس از عمل جراحی بینی می باشد. شما می توانید به منظور تسریع نمودن روند بهبودی آن ها از کمپرس یخ کمک گرفته و در 72 ساعت اول هر 20 دقیقه یکبار ، به مدت 10 دقیقه با قرار دادن یخ بر روی ورم ها از شدت آن بکاهید.
  • نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی باید به گونه ای باشد که سر بیمار بالاتر از سطح بدن او قرار گیرد. از این رو می توانید به هنگام خواب از دو یا چند بالش برای زیر سر خود استفاده کنید.
  • شستشوی بینی بعد از عمل بسیار حائز اهمیت بوده و با انجام شستشوی صحیح  می توانید در روند تنفس آسان تر و بهبودی بخیه ها موثر باشید.

از نکات مهم دیگر که در دسته مراقبت های بعد از جراحی بینی قرار می گیرد باید به موارد زیر اشاره نمود:

  1. خندیدن بعد از عمل بینی
  2. خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی
  3. عطسه کردن بعد از عمل بینی

خندیدن بعد از عمل بینی

تورم بیشتر:  خندیدن زیاد بدون توجه به نکات مراقبتی ، باعث افزایش ترشحات مخاطی و تحریک بیشتر نواحی آسیب دیده می شود که تورم و درد نیز بیشتر خواهد شد.

تغییر شکل موقت بینی: در صورتی که بینی شما به تازگی عمل شده و هنوز به شکل نهایی خود نرسیده است ، فشار و تحریک ناشی از خندیدن باعث تغییرات موقت شکل بینی می شود.

عوارض جراحی: در برخی موارد خندیدن باعث خونریزی یا خروج خون از نواحی جراحی شده خواهد شد اگرچه این مورد نادر تنها در روز های ابتدایی عمل ایجاد می شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی ( خمیازه کشیدن )

خمیازه کشیدن بعد از عمل خصوصا در اوایل دوران نقاهت ، به دلیل تورم و حساسیت بینی و نواحی اطراف آن کمی دردناک یا ناراحت کننده است ، علاوه بر آن در صورت عدم با آشنایی با مراقبت های بعد از عمل بینی ، ممکن است به طور ناخواسته نتایج را دستخوش تغییرات ناخواسته ای سازید. در اینجا چند نکته برای مدیریت خمیازه کشیدن پس از جراحی آورده شده است :

باز نکردن بیش از حد دهان : سعی کنید دهان خود را بیش از حد باز نکنید. باز کردن دهان به اندازه متوسط با ایجاد فشار روی بینی منجر به پاره شدن بخیه ها خواهد شد.

پرهیز از کشش عضلات صورت : هنگام خمیازه کشیدن ، سعی کنید از کشش بیش از حد عضلات صورت خودداری کنید. این کار می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی کمک کرده و مانع از تغییر موقعیت بینی شود.

 

عطسه کردن بعد از عمل بینی

عطسه کردن هم مانند خمیازه امری غیر ارادی است که به هنگام وقوع باید هوایی که با شدت خارج می گردد از طریق دهان تخلیه شده و از کانال بینی رخ ندهد تا سبب بروز پارگی و خونریزی زخم ها نشود.

ورزش بعد از عمل بینی

لازم به ذکر است که ورزش ، جریان خون را افزایش داده و تورم را کاهش می دهد ؛ در نتیجه پیاده روی آرام و کوتاه مدت معمولا مشکلی ندارد.ناگفته نماند افراد بعد از جراحی بینی ، باید از انجام ورزش های تماسی ؛ مانند بسکتبال ، فوتبال ، بیس بال و هرنوع ورزشی که احتمال آسیب ناشی از برخورد توپی یا شخص دیگر وجود دارد ؛ حداقل تا شش هفته خودداری کنند.به طور کلی از آن جا که بیشتر ورزش ها ، احتمال آسیب دیدگی را افزایش می دهند ؛ باید حداقل تا 6 هفته از ورزش اجتناب شود.

استحمام بعد از عمل بینی

توجه داشته باشید که گچ ، چسب و پانسمان بینی یک هفته تا دو روز بعد از عمل ، به هیچ وجه نباید مرطوب شوند ؛ لذا دوش گرفتن قبل از این بازه زمانی ، خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت ، چرا که مرطوب شدن ناحیه جراحی می تواند منجر به تحریک و بروز عفونت شود.

علاوه بر این ؛ گرما و بخار ناشی از استحمام ، می تواند منجر به التهاب شده و بر فرآیند بهبود زخم ، تأثیر منفی بگذارد.از این رو اکیدا توصیه می شود تا زمانی که گچ و پانسمان بر روی بینی قرار دارد ، از دوش گرفتن یا حمام کردن خودداری کنید ؛ البته در این مدت می توانید از گردن به پایین خود را بشویید.در صورتی که نیاز مبرم به شستن موها داشته باشید ، حتما از آب ولرم در دمای پایین استفاده کنید و موهایتان را به حالت شستشوی سالن های آرایشی بشویید. ( سرتان را به سمت عقب نگهدارید و با کمک فردی دیگر موها را شستشو دهید. ) لازم به ذکر است که افراد باید بعد از عمل بینی ، حداقل سه تا چهار هفته از رفتن به استخر و شنا کردن خودداری نمایند ؛ زیرا آب استخر حاوی کلر است که می تواند باعث سوزش و تحریک بینی شود.

نمونه جراحی بینی توسط دکتر اسعدی جراح پلاستیک تهران

چسب زدن بعد از عمل بینی

بینی بعد از عمل ، متورم می شود ؛ چسب بینی برای کمک به کنترل تورم استفاده می گردد.چسب زدن ، با ایجاد فشار جزئی روی پوست ؛ از تغییر شکل غضروف بینی جلوگیری می کند ، همچنین به پوست بینی کمک می کند تا با شکل جدید سازگار شود.معمولا به بیماران توصیه می شود حداقل تا دو هفته نوار چسب را روی بینی قرار دهند. چسب بینی ، از افتادگی بینی جدید جلوگیری و از فرم جدید بینی حفاظت می کند. نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل :

نوار یا چسب بینی ، به دو روش مختلف زده می شود.

  • در روش اول ، یک نوار روی قسمت فوقانی بینی قرار می گیرد.
  • در روش دوم ، نوار چسب در زیر کلوملا بینی گذاشته می شود و یک نوار چسب اضافی روی قسمت فوقانی بینی قرار می گیرد.
  • به منظور چسب زدن به بینی ، در ابتدا گونه و بینی خود را با آب گرم و صابون ملایم یا با پنبه و الکل بشویید.
  • حوله نرم را به آرامی روی  صورت قراردهید تا آب اضافی را جذب کند و سپس 5 تا 10 دقیقه منتظر بمانید تا صورت کاملا در معرض هوا خشک شود.
  • سپس نوار چسب را با استفاده از نگهدارنده روی بینی بگذارید.
  • بسته به اندازه بینی ، تقریبا 10 تا 12 سانتیمتر نوار جسب را به حرکت U شکل زیر بینی قرار دهید.
  • قسمت میانی نوار چسب باید زیر نوک بینی قرارگیرد.
  • نوار چسب را در دوطرف بینی فشار دهید تا به درستی در جای خود قرار گیرد.
  • دوگوشه بالایی نوار چسب تا نزدیک زیر چشم باید ادامه یابد.

در آخر ؛ از سه نوار 3 تا 5 سانتی متری برای دیواره جانبی بینی از قسمت پل تا نوک بینی استفاده کنید و مطمئن شوید روی هم قرار می گیرند و به آرامی نوار را روی بینی بکشید.

دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • بعد از جراحی امکان تورم و درد وجود دارد یکی از راهکارهای بسیار موثر در این خصوص استفاده از کمپرس سرد می باشد که در رها شدن از تورم بسیار موثر است فقط در نظر داشته باشید که حتما کمپرس سرد را درون دستمال یا یک حوله بپیچید .
  • داروهایی که پزشک برای بروز جلوگیری از بروز عفونت و کاهش درد برایتان تجویز می کند را حتما مصرف کنید عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها امکان بروز عفونت را برایتان فراهم می کند.
  • بعد از اینکه پزشک گچ یا اتل را بر میدارد می توانید از کرم یا ژل آرنیکا برای از بین بردن تورم استفاده می شود این
  • تورم معمولا بعد از استفاده 10 روزه برطرف خواهد شد.
  • استفاده از محلول سالین می تواند تورم درون بینی را بسیار کاهش دهد.به مدت یکماه از این محلول می توانید استفاده کنید.
  • در صورتی که نیاز به استفاده از خدمات دندانپزشکی دارید پیش از جراحی حتما اینکار را انجام دهید و در صورتی که ضرورتی ندارد این کار را انجام ندهید و تا دو ماه بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه نکنید.
  • بعد از اینکه گچ و اتل خود را برداشتید مجددا قادر به رانندگی می باشید.
  • بعد از برداشتن بانداژ زنان قادر به استفاده از لوازم آرایش و سشوار می باشند.
  • در صورتی که زیر چشمهایتان تغییر رنگ یافته یا کبود می باشد نگران نباشید زیرا بعد از جراحی کاملا طبیعی می باشد و به زودی این مشکل برطرف می شود.
  • برخی از افراد با مشکل یبوست بعد از عمل مواجه خواهند شد که این مساله با مصرف میوه و سبزیجات قابل برطرف شدن می باشد.
  • تا جایی که می توانید از قرار گرفتن در محیط های خیلی گرم و داغ خودداری کنید.
  • تا مدتی که دوره نقاهتان کامل شود می بایست از راه بینی نفس نکشید.

دیدن دیدگاه ها

  • سلام اقای دکتر من 6 ماهه بینیمو عمل کردم و استخوان یه طرف بینیم متورمه ایا ممکنه با ماساژ از بین بره؟

    • سلام حتما لازمه بینی معاینه بشه ولی قطعا اطهار تظر مناسب توسط پزشک معالج باید انجام بشه .

نوشته های تازه

جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی چنانچه تنها به منظور رفع مشکلات ظاهری بینی باشد ، در اصطلاح…

2 روز قبل

جراحی بوکال فت

کسانی که از داشتن صورتی گرد با لپ های پر رضایت نداشته و به دنبال…

2 هفته قبل

ماموپلاستی

ماموپلاستی نام نوعی عمل جراحی ترمیمی پستان بانوان است که طی آن ، سایز سینه…

2 هفته قبل

پیکرتراشی ورزشکاری

پیکرتراشی ورزشکاری یک پروسه زیبایی در اندام بوده که در صورت نارضایتی از اندام ،…

3 هفته قبل

جراحی پروتز سینه

بانوانی که از کوچک بودن سینه های خود ناراضی هستند می توانند به کمک جراحی…

4 هفته قبل

لیفت آندوسکوپی ابرو

لیفت آندوسکوپی ابرو ، تکنیکی است که می تواند ظاهری جوان و شاداب را در…

1 ماه قبل